Nosoroh

Od počátku agresivní delikvent, mladý muž s přezdívkou “Nosoroh” se na Ukrajině v 90. letech rychle propracovává nahoru ve zločinecké hierarchii. Nosoroh dosud znal jen sílu a krutost, avšak když už nemá co ztratit, mohl by najít šanci na vykoupení?

Distribuční list / Presskit / Plakát /

Česká premiéra 28. 4. 2022
Ukrajina / Německo / Polsko, 2021, 101 min
Žánr: Krimi / Drama

Od počátku agresivní delikvent, mladý muž s přezdívkou “Nosoroh” se na Ukrajině v 90. letech rychle propracovává nahoru ve zločinecké hierarchii. Nosoroh dosud znal jen sílu a krutost, avšak když už nemá co ztratit, mohl by najít šanci na vykoupení?

Trailer

SYNOPSE

V průmyslovém venkovském městečku na Ukrajině v 90. letech se setkáváme s mladíkem přezdívaným “Nosoroh” – který byl v mládí agresivním delikventem a nyní se stal násilným zločincem. Sledujeme jeho vývoj skrze zkoušky a útrapy v rodinném a milostném životě. Nosoroh, který žije v postsovětské společnosti, rychle stoupá v místním zločineckém gangu, ale jeho vzestup do čela se neobejde bez krutých ztrát. Jak se hlouběji noříme do Nosorohovy životní cesty, na které se svět okolo něho hroutí, jeho vnitřní konflikt, který ho drásá, sílí – dokáže se ale vykoupit než bude pozdě? NOSOROH je komplexní ukázkou temných stránek lidské povahy a syrovým obrazem mladého muže, který se snaží žít s břemeny svého mládí a zároveň bojuje s vnitřním morálním konfliktem.

NOSOROH není filmem, který by se primárně zabýval kriminalitou, vraždami a střílením. Je to film o člověku, který toto těžké období prožil a který nyní nese vnitřní břemeno, s nímž se snaží vyrovnat.

ŠTÁB

Produkční společnost: Arthouse Traffic and Cry Cinema
Koprodukce: Apple Film Production and Ma.ja.de. Fiction
Scénář a režie: Oleh Sencov
Kamera: Bogumił Godfrejów PSC
Výtvarník: Yuriy Grigorovich
Casting: Anastasiia Chorna
Kostýmy: Kostiantyn Kravets
Masky: Svitlana Polikashkina
Zvuk: Patrick Veigel
Mix zvuku: Michael Kaczmarek
Střih: Karolina Maciejewska
Hudba: Andriy Ponomariov
Produkce: Denis Ivanov, Oleh Sentsov
Produkce (Polsko): Dariusz Jabłoński, Violetta Kamińska, Izabela Wójcik
Produkce (Německo): Heino Deckert, Tina Börne

REŽISÉR OLEH SENCOV

Oleh Sencov se narodil 13. července 1976 v Simferopolu na Krymu na Ukrajině. V letech 1993-1998 studoval ekonomii v Kyjevě a později absolvoval kurzy filmové režie a scenáristiky v Moskvě.

Jeho první celovečerní film Hráč debutoval v roce 2012 na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu a poté se zúčastnil více než 30 mezinárodních filmových festivalů.

Po vypuknutí protestů na Euromajdanu v listopadu 2013 se Sencov stal aktivistou “AutoMajdanu” a během krymské krize v roce 2014 pomáhal dodávat potraviny a zásoby ukrajinským vojákům, kteří uvízli na svých krymských základnách. Sencov prohlásil, že neuznává ruskou anexi Krymu.

Sencov byl zatčen ruskou Federální bezpečnostní službou a obviněn z plánování teroristických útoků. Navzdory naprostému nedostatku důkazů byl nezákonně odsouzen k 20 letům odnětí svobody, což dalo podnět k celosvětové kampani za jeho propuštění #SaveOlehSencov.

V roce 2018 obdržel Sacharovovu cenu Evropského parlamentu za svobodu myšlení a 7. září 2019 byl konečně propuštěn v rámci dohody o výměně vězňů mezi Ruskem a Ukrajinou.

Film Numbers (2020) spolurežíroval Oleh Sencov na dálku, ještě když byl ve vězení. Film natočený podle Sencovovy stejnojmenné divadelní hry byl poprvé uveden v rámci speciálních projekcí věnovaných 70. výročí Mezinárodního filmového festivalu v Berlíně.

VIZE REŽISÉRA

Film NOSOROH se skládá ze dvou časových rovin: minulosti a současnosti.

Chronologické vyprávění životního příběhu hlavního hrdiny – Nosoroha, které začíná v jeho dětství a končí jeho odchodem do “ilegality” v Německu, se odehrává v minulosti.

Jediný dlouhý rozhovor rozdělený do čtyř samostatných částí je veden v autě s konkrétní postavou a odehrává se zcela v přítomnosti. Rozhovor má podobu životní zpovědi a výslechu a protíná řadu témat, která slouží k odhalení vnitřního světa hlavního hrdiny filmu a jeho podstaty.

Jednotlivé časové úseky se liší jak odstínem, tak rytmem. Největší časový úsek – minulost – je natočen v teplých tónech a má dynamický rytmus. Je plný událostí, s větší rozmanitostí záběrů.

Převažují zde jednosnímkové záběry, každý z jedinečné, neopakující se a nestříhané perspektivy. Celý film podtrhuje tmavá terakotová červeň, v níž jsou laděny obytné domy, chodníky, a dokonce i obnažená půda města. Barva je ve skutečnosti důsledkem prachu a částic, které pokrývají město Krivoj Rog, průmyslové město, kde se zpracovává železná ruda. Červená barva ve filmu odkazuje na vysychající krev – stálého společníka na Nosorohově životní cestě.

Současnost se odehrává za deštivého podzimního večera. Nese svěží, intimnější vzhled v chladných modročerných tónech.

Hlavní roli hraje neznámý nováček, který byl objeven během castingu trvajícího deset měsíců, během něhož bylo prověřeno více než 700 bývalých trestanců, vojáků a profesionálních sportovců.Vedlejší herecké obsazení je složeno z profesionálů, kteří pomáhají hlavnímu herci vžít se do role, rozvíjet se jako postava, pohybovat se v souladu s kamerou a vytvářet soubor, který pomáhá udržovat pocit věrohodnosti. Více než 500 komparzistů pro kulisy a davové scény bylo obsazeno z místních obyvatel Krivoj Rogu, průmyslového města v centru Ukrajiny, kde se film natáčel. Tímto způsobem jsem vytvořil realistické prostředí domovské půdy Nosoroha.

Každý záběr tohoto filmu je protkán strukturou, detaily, podrobnostmi, náznaky a nuancemi, vlastnostmi a zvyky postav, včetně jejich nedostatků, chyb a nedostatku kultivovanosti. Film je silně rytmický a dynamický – tohoto efektu je dosaženo jak rychlými střihy, tak hutností děje a množstvím zobrazovaných životních událostí.

NOSOROH není filmem, který by se zabýval především kriminalitou, vraždami a střílením. Je to film o člověku, který toto těžké období prožil a nyní nese vnitřní břemeno, s nímž se snaží vyrovnat. Nejde mi o zobrazení toho, jak jeden člověk vraždí druhého, ale o pochopení toho, co pachatel prožívá během činu a po něm a jak se mu s tím daří žít po něm.

PRODUCENT DENIS IVANOV

Denis Ivanov se narodil v roce 1978 na Ukrajině. Je spoluzakladatelem Mezinárodního filmového festivalu v Oděse, Dětského Kinofestu a Týdne kritiky v Kyjevě, vedoucím Arthouse Traffic, distributorem a producentem.

Jako producent natočil 5 celovečerních a přes 40 krátkých filmů. Jeho film The Tribe režírován Myroslavem Slaboshpytskyiem získal v roce 2014 Grand-Prix na Týdnu kritiky v Cannes a byl uveden ve více než 40 zemích. Jeho poslední dílo Donbass Sergeje Loznitsi získalo v roce 2018 cenu za nejlepší režii na festivalu Un Certain Regard v Cannes.

PRODUCENTOVA VIZE

Navzdory svému zařazení do žánru postsovětského kriminálního dramatu má NOSOROH jasnou humanistickou vizi. Při odhalování temných stránek lidské povahy zkoumá Sencov morální dilema, kterému čelí každý člověk, ať už je otrlý zločinec, nebo ne – břemeno upřímnosti k sobě samému. Je to film o svědomí a pokání.

Události zobrazené ve filmu NOSOROH se odehrávají v různých časových obdobích, přičemž hlavní dramatický důraz je kladen na období postsovětských 90. let. Byla to éra poznamenaná brutální proměnou společnosti, doba, kdy kriminální podnikání mělo větší vliv a autoritu na životy běžných občanů než rozvrácené státní instituce. NOSOROH se zabývá právě touto dynamikou uplynulých dvou desetiletí a oživuje významné postavy z tohoto světa.

Reflexe dramatického napětí postsovětské společnosti 90. let je v současné době v současné kinematografii málo zastoupena. Kromě příležitostných filmů natočených v tomto období – například Friend of the Deceased Vyacheslava Krishtofoviche a Umyvači aut Volodimira Tychyje – byla éra 90. let ukrajinským filmovým průmyslem do značné míry ignorována. Místní televizní seriály, které se odehrávají v tomto období, ho spíše romantizují, než aby ho rozebíraly. V poslední době však tato doba přitahuje pozornost nastupující generace talentovaných filmařů, mezi něž patří například dílo Kantemira Balagova Těsnost, Křišťálová labuť Darji Žukové nebo Býk Borise Akopova. Tyto filmy představují prvotní a vzácné pokusy o dekonstrukci životních příběhů těch, kteří toto extrémní období prožili.

První film Oleha Sencova Hráč měl světovou premiéru na festivalu v Rotterdamu a následně získal cenu FIPRESCI na Mezinárodním filmovém festivalu v Oděse. V době, kdy byl Sencov uvězněn, napsal scénář a podílel se na režii filmu Numbers. Film měl světovou premiéru na Berlinale 2020.

OCENĚNÍ

Projekt NOSOROH získal v roce 2012 ocenění na mezinárodních festivalech v Sofii, Jerevanu a Oděse. Natáčení mělo začít v roce 2014, ale bylo přerušeno uvězněním Oleha Sencova na základě vykonstruovaných obvinění vznesených ruskou okupační vládou. Navzdory zpoždění neztratilo NOSOROH nic ze své aktuálnosti. Díky klíčovým dramatickým scénám, které se odehrávají zhruba dvacet let v minulosti, film nenápadně nastoluje otázky spravedlnosti a soucitu – otázky, které oslovují jasnou cílovou skupinu diváků v kinech i diváky televizních a online platforem. Přitažlivost, kterou režisérova svérázná životní dráha jen umocňuje.

Polský kameraman Bogumił Godfrejów (Mužská záležitost, 2002), nominovaný na Oscara, získal řadu ocenění na polských i mezinárodních festivalech a byl nominován na Evropskou filmovou cenu za nejlepší kameru v kategorii osvětlení. V roce 2019 byl film Oleg režiséra Jurise Kursietise, na němž Godfrejów pracoval jako kameraman, zařazen do programu Quinzaine des Réalisateurs (Patnáctka režisérů) v Cannes.

Autorem výtvarného návrhu filmu je ukrajinský filmový režisér Jurij Grigorovič. Dříve spolupracoval s Kyrilem Serebryannikovem, Sharunasem Bartasem a Valerym Todorovským. Jeho poslední práce scénografa, film Parthenon Mantase Kvedaravičiuse, měla premiéru na Týdnu kritiky na filmovém festivalu v Benátkách v roce 2019.

Editorkou je Karolina Maciejewska (Polsko), která je známá svou prací na knize Dear Comrades! od Andreye Konchalovskiye.

O POSTAVÁCH

Nosoroh

Nosoroh, hlavní postava. Věk 25-27 let. Vysoký, silný a fyzicky zdatný. Jeho postava je zvláštní kombinací síly, klidu a bezohlednosti. Kombinace jeho fyzické přípravy a přirozené inteligence by mu zajistila úspěch prakticky v jakékoli profesi. Přesto si vybral zločin. Poprvé se s Nosorohem setkáváme v ulicích malého venkovského městečka, kde vyrůstal; ulice, které hrají klíčovou roli při utváření jeho charakteru. Sledujeme jeho růst na pozadí vzestupů a pádů jeho rodinného života a raného románku s jeho první láskou, Marinou, místní dívkou. Následné události v jeho životě, jak jsou líčeny, se řídí modelem běžným pro tuto dobu v sovětském životě: jíst, nebo být sněden, bít, nebo být bit. Nosoroh, fyzicky silný a odvážný, rychle stoupá v hierarchii místního zločineckého gangu a brzy se stává jeho vůdcem. Jeho vzestup se však neobejde bez katastrofálních chyb.

Marina

Nenáročná, trochu naivní dívka z malého venkovského městečka. Královna místní diskotéky. Je silná, odvážná, občas drsná a ďábelsky starostlivá – vlastnosti typické pro gangsterské manželky. Věk 23-25 let. Krásná, štíhlá brunetka s tvrdohlavou povahou.

Nosorohova matka

Bezohledná, pracovitá, impozantní žena ve věku kolem 45-50 let. Její úděl je těžký. Matka tří dětí, její manžel je často vězněn za drobné trestné činy: krádeže, chuligánství, opilecké rvačky. Sama živí rodinu, a jak to bývá u každé svobodné matky, dokáže být neúprosnou disciplinérkou. Je životem vyčerpaná, přesto vydrží, plní nároky své práce i domácích prací.

Tyto potíže zvládá obdivuhodně, je ke svým dětem láskyplná, i když občas příliš shovívavá a přivírá oči nad jejich neposlušností. Je klidná, spravedlivá, ale pevná. Nosoroh je trochu po ní a vůbec ne po svém nešťastném otci.

Nosorohova starší sestra

Mladá žena, 25-30 let. Není považována za atraktivní, ale má své kouzlo. Její smutný osud úzce navazuje na osud její matky; její povaha je složitá, vyznačuje se laskavostí a silným citem. Vdá se “příliš brzy” a brzy zplodí dvě děti s manželem, který ji fyzicky týrá. Její vztah s Nosorohem byl vždy komplikovaný, složitý, přesto je to ona, ke komu se Nosoroh obrací, když se mu hroutí život.

Plus

Nosorohův přítel. Rychlý, hbitý, podezřelý mladý muž ve věku 23-25 let. Je arogantní, rychle mluví a rád se směje.

Skull

Šéf drobného zločinu. Malý a zavalitý. Arogantní, mazaný. Bývalý trestanec. Pokrytý tetováním vězeňského gangu. Drobný kriminálník, který chce povýšit a stát se šéfem. Nemá Nosorohovu odvahu ani přirozenou inteligenci a závidí mu to.

Muž v autě

Záhadná postava. Muž, 35-40 let. Je zobrazen, jak sedí v autě s Nosorohem a klidně, ale důrazně s ním v průběhu filmu rozmlouvá. Nosoroh “muži” vypráví svůj životní příběh, ale “muž” si není vědom toho, co Nosoroh prožil, a často upozorňuje na skutečnosti, události, na které by Nosoroh při vyprávění raději zapomněl. Je vyrovnaný, racionální. Jeho vzhled je nenápadný, z velké části skrytý ve stínu – možná je to hlas Nosorohova vlastního svědomí nebo přízračný návštěvník ze záhrobí.

O HERCÍCH

Serhii Filimonov jako Nosoroh

Serhij je ukrajinský veřejný činitel, veterán rusko-ukrajinské války, vůdce mládežnického hnutí “Čest” a známý aktivista hnutí za životní prostředí a lidská práva. Opakovaně organizoval pokojné protesty na obranu politických vězňů (případ Serhije Sternenka), obětí politických zločinů (případ Kateryny Gandziuk) a proti nelegální výstavbě.

Yevhen Chernykov jako Muž v autě

Yevhen je ukrajinský filmový herec, původem Krymčan, který se po dočasné okupaci Autonomní republiky Krym Ruskou federací přestěhoval do Kyjeva. Zahrál si roli Sedmého v dystopii Numbers režisérů Ahtema Seitablaeva a Oleha Sencova, Rivalové Markuse Lenze, Červený režiséra Zazy Buadzeho a podílel se také na filmu Nabarvené ptáče českého režiséra Václava Marhoula.

Yevhen Grygoriev jako Plus

Yevhen je ukrajinský filmový a divadelní herec. Během školních let studoval na Republikové vysoké škole tělesné kultury, obor atletika. Je ukrajinským mistrem a vítězem mezinárodních soutěží ve skoku dalekém a trojskoku. Po škole odešel studovat na humanitní a pedagogickou školu Pryluky, obor učitelství tělesné kultury, ale později nastoupil na Kyjevskou národní univerzitu divadla, filmu a televize I. K. Karpenka-Karyho do studia Dmytra Bogomazova.

Hrál ve filmech Marisy Nikitiuk Když padají stromy (Panorama Berlinale, Mezinárodní filmový festival v Berlíně, 2018) a Lethal Kittens Volodymyra Tykhiiho a také v seriálech Na schovávanou, At the Call of the Heart a Owl.

Alina Zevakova jako Marina

Alina je ukrajinská filmová a divadelní herečka. Vystudovala Kyjevskou národní divadelní, filmovou a televizní univerzitu I. K. Karpenka-Karyho a účastnila se mezinárodních divadelních a filmových projektů ve Francii a Německu. Alina hovoří sedmi jazyky. Hraje v jediném anglickojazyčném divadle v Kyjevě, kterým je Pro-English Theatre, a vyučuje herectví v angličtině na Pro-English drama school.

Alina si zahrála ve filmu Vitalije Gavury Chacho, který byl nominován na nejlepší krátký film na 11. mezinárodním filmovém festivalu v Oděse.

Oleksandr Rudynskyi jako Red

Oleksandr je ukrajinský filmový a divadelní herec. Herectví začal studovat v 5. třídě. V roce 2018 absolvoval Kyjevskou národní divadelní, filmovou a televizní univerzitu I. K. Karpenka-Karyho ve studiu Dmytra Bogomazova. Nyní působí v Národním akademickém dramatickém divadle Ivana Franka. Oleksandr získal širokou popularitu po účinkování v seriálu pro mládež Pershi lastivky.

Film si můžete objednat standardně přes Disfilm nebo na e-mailu andrea@mimesis.cz – projekce jsou možné od 28. 4. 2022. K dispozici budou formáty DCP a mp4.

Propagační materiály:

FTP:
8477.disk.zonercloud.net
Uživatelské jméno: 8477_PilotFilm

Heslo: WM+CnfMhAM